Open brief aan Gemeente Lingewaard: een persoonlijke hartekreet

Een paar weken geleden werd de Bemmelse Dweildag gehouden. Voor de 31e keer alweer. Op de tweede zondag in juni, zoals altijd. Ook de dweildag 2017 was weer een fantastisch succes. Met hun vrolijke noten streden zo’n 60 dweilorkesten uit binnen- en buitenland om het Nederlands Kampioenschap. Van heinde en verre kwamen er drommen mensen op af. Een volksfestijn dat elk jaar weer mogelijk wordt gemaakt door de tomeloze inzet van bijna 200 vrijwilligers. Maar ook met de onvoorwaardelijke en onvolprezen steun van de gemeente Lingewaard. Die met recht en rede trots is op dit grandioze evenement binnen haar grenzen.

In de goede verhoudingen met de gemeente dreigt nu helaas een kinkje te komen. Wat wil het geval. Sinds 5 jaar kon de stichting Dweildag haar omvangrijke opslag kwijt in het oude zwembad de Hoenderik. Dat was door de gemeente als Nootgebouw in gebruik gegeven aan de stichting Muziekgezelschappen Bemmel (SMB). Die overeenkomst liep op 1 januari 2017 af. De SMB verenigingen zijn overgestapt naar de TheaterKerk. Maar… daar is helaas niet genoeg ruimte voor de opslagbehoeften van de dweildag.

Een jaar geleden is dit probleem aangekaart bij de gemeente. Met als resultaat dat tot en met de dweildag 2017 nog gebruik mocht worden gemaakt van het Nootgebouw. Intussen zou door zowel gemeente als stichting Bemmelse Dweildag gezocht worden naar passende en betaalbare alternatieven. Die zijn echter niet gevonden.

Kort geleden liet de gemeente weten het oude zwembad per direct te willen slopen. En dreigt de stichting Dweildag nu met onmiddellijke ingang in de kou te komen staan. Er is simpelweg geen uitweg voor de opslag.

Ik vraag me af wat nou noodzaak en nut zijn om het oude zwembad op korte termijn af te breken. Voor het stuk grond dat vrij komt, zijn in het geheel nog geen plannen. Terwijl het oude zwembad geschikt is voor het bergen van de opslag van niet alleen de dweildag, maar ook nog tal van andere verenigingen. Enkele carnavalsverenigingen maakten er tot nu toe gretig gebruik van.

Daarom wil ik er bij de gemeente op aandringen zich te bezinnen, alvorens onomkeerbare stappen te zetten. In plaats van een braakliggend stuk grond, zou het Bemmelse verenigingsleven geweldig gebaat zijn bij behoud van het oude zwembad als opslagruimte. Dit mag toch niet het noodgedwongen einde worden van 32 jaar keihard werken aan wat Bemmel in Nederland en ver daarbuiten op een fantastische manier op de kaart heeft gezet?

Jan Verhoeven
Oud voorzitter Dweildag